Nye indlæg

 

MEDIERNES PÅVIRKNING - DET POLITISKE SAMFUND

05-12-2016 12:15
FAG.: SAMFUNDSFAG C
SKOLE.: HF - VUC
OPGAVE.: MEDIERNES PÅVIRKNING
Karaktér.: Ikke karaktergivende opgave
 
MEDIERNES PÅVIRKNING
 
Kanyleteorien.:
Bygger på erfaringer fra 1930'eren, hvor nazisterne havde en stor propagandamaskine. Man havde en teori om, at mennesket er forsvarsløst overfor målrettet propoganda. Dog har denne teori svagheder, da det hurtigt viste sig, at mennesker med en robust kulturel kode sagtens kan frasortere indtryk, hvis den ikke passer til deres profil (kulturelle kode)
 
Opinionslederteorien.:
Denne teori medgiver at vi har et forsvar i vores kulturelle kode. Denne teori mener dog, at man kan påvirke mennesker, ved at gå gennem de mennesker man har tillid til og få dem til dele meninger, som vi så lytter til. Denne teori har dog denne svaghed, at man ikke altid kan få "de andre mennesker", som du ser op til, til at prædike deres eventuelle budskab.
 
Markedsteorien.:
Denne teori mener det er borgerne der styrer medierne. Borgerne har nu frit valg og et stort udbud af medier og derfor, vælger man medier der i forvejen passer til ens ønsker og idéer.
 
REFLEKSIONSØVELSE
 
Er medierne den fjerde statsmagt.:
Jeg synes bestemt at medierne er en stor magt nu om stunder, men i en sund balance, da man har mange medier at vælge i mellem. Dermed mener jeg, at frygten for, at et enkelt statsmedie med monopol skal fylde folks informationsstrøm som de ønsker det (som i Nord Korea), ja så er du nu et helt hav af medier, som fortæller de samme historier fra flere vinkler.
 
Derved kan den enkelte selv, udfra sine holdninger vælge, hvordan en historie, lov, nyhed og så videre, skal tolkes. Men mediernes magt er der. Men deres magt nu om stunder ligger meget i, at de kan vælge med deres dækning af historier, hvad vi får at vide om enkelte historier og hvor meget. I dag er internettet nok et stort alternativ, til dækning af nyheder og ny viden, da de fleste hvis de stiller sig kritisk over for en nyhed, sætter sig til computeren og indhenter yderligere viden.
 
BEDSTE PÅVIRKNING
 
I nutidens Danmark er markedsteorien nok den mest holdbare. Folk har deres egne meninger nu om stunder og er vant til den frihed, at de selv kan vælge, hvad de vil tro og hvad ikke. Men selvfølgelig er opinionslederteorien også stadig i kraft. For når det lykkes i medierne, at få de rigtige til at tale for sig, så er det ingen tvivl om, at dette påvirker mennesker stadig.
 
Kanyleteorien er i dag ikke længere aktuel i Danmark. Dog er der andre lande (heldigvis få) der udelukkende kører medier på den måde. Nord Korea styrer deres medier 100% og kina er også med på vognen, dog har de løsnet grebet lidt.

Kategori: SAMFUNDSFAG C
 
SPINKE DK (C) 2007-2019  | spinke@outlook.dk